Verplicht sinds 2009

Sinds 2009 moeten gemeenten een performant systeem van interne controle hebben. Dat systeem, dient om fraude te voorkomen, de naleving van wetten en procedures te controleren en het efficiënte gebruik van middelen te garanderen.

Amper 8 Brusselse gemeenten in orde

Al in 2017 ondervroeg de N-VA de toen bevoegde minister Rudi Vervoort naar een stand van zaken omtrent de implementatie van een intern controlesysteem bij de gemeenten. “Toen hadden zes gemeenten een intern controlesysteem dat voldoet aan de wettelijke vereisten: Brussel, Anderlecht, Elsene, Schaarbeek, Sint-Gillis en Molenbeek. Helaas merken we drie jaar later amper beterschap: enkel Oudergem en Watermaal-Bosvoorde hebben zich bij het rijtje van gemeenten die in orde zijn geplaatst”, aldus Mathias Vanden Borre.

Logische stap naar goed bestuur

Elf gemeenten zijn dus nog steeds niet in orde: Etterbeek, Evere, Ganshoren, Jette, Koekelberg, Sint-Agatha-Berchem, Sint-Gillis, Sint-Joost-ten-Node, Sint-Lambrechts-Woluwe, Sint-Pieters-Woluwe, Ukkel en Vorst. “De Brusselse gemeenten hebben helaas geen goede reputatie inzake financieel beheer. Zo heeft meer dan de helft van de gemeenten grote schulden bij het Gewest en staan ze onder curatele door een financieel saneringsplan. In 2019 hebben ze voor meer dan 84,7 miljoen euro schuld openstaan bij het Gewest. Het Gewest onderneemt veel te weinig om gemeenten financieel gezond te maken. Een goed werkend intern controlesysteem is een eerste logische stap bij goed bestuur. Niet alleen passen de gemeenten de wet niet toe, het Gewest doet veel te weinig om de situatie structureel te verbeteren.”